A Szentivánéji álom erdei gyerektáborba költözött – A Griff Bábszínház új bemutatója elé

Magyar Hajnalka
www.zaol.hu  –  2018.04.03.  –  Fotók: Pezzetta Umberto

Rendhagyó módon született meg a Griff Bábszínház legújabb, Ide-oda című darabja, amit április 7-én, szombaton 17 órakor mutatnak be első alkalommal.

A rendezésre Somogyi Tamást kérte fel a színház, aki nem a klasszikus utat választotta a produkció megalkotásához. A márciusi próbákat megelőzően, még tavaly ősszel egyhetes kurzust verbuvált, amin részt vett minden érintett, színész, író, tervező, rendező. A szakmai együttlét motorját improvizációs játékok adták, s ez alapján öltött végleges formát maga a szöveg. Utóbbi Perényi Balázs tollából született meg, Somogyi Tamás és Szivák-Tóth Viktor közreműködésével, beemelve több dramaturgiai elemet Shakespeare Szentivánéji álom című vígjátékából.

A stáb. Álló sor: Üveges Anita, Hettinger Csaba, Pintér István, Szilinyi Arnold, Ricz Ármin, Berta Csongor, Kosznovszky Márton. Ülnek: Lovászi Edina, Boráros Szilárd, Somogyi Tamás, B. Szolnok Ágnes, Fekete Ágnes. A darabban majdnem az egész társulat színre lép

Középpontban a gyermeki érzések
Az óvodásoknak és kisiskolásoknak szánt történet egy erdei táborban játszódik, ahol igencsak összegabalyodnak a gyerekek érzelmei. Az egyik kislány, Luca, szerelmes Laliba, aki időközben mégis inkább Heni szívét szeretné meghódítani. Bonyodalom, összeveszés, örök harag, kibékülés, cikáznak az érzelmek ide-oda. A gyerekek megszöknek a táborból, s az erdőben bolyonganak, ahol varázsvilág fogadja őket. Élén a varázslótanonc Puckkal, aki aztán jól összekuszálja a szálakat. Álom és valóság találkozik, e kettő mezsgyéjén formálódnak a gyerekek kapcsolatai. Oberon képében Karcsi bácsi, a buszsofőr, Titánia megfelelőjeként Ági néni, a táborvezető jön-megy a két világ között.

– A darabot megalapozó szakmai kurzus a leghitelesebb színészi út megtalálását, a karakterek kidolgozását szolgálta – mondja Somogyi Tamás rendező. – Az volt ugyanis a cél, hogy igazul játsszuk el a gyerekeket, ne az a képet tükrözzük, amit a felnőttek képzelnek róluk. Ehhez a színészeknek elő kellett hozniuk magukból saját gyerekkori énjüket, visszaásni az akkori érzelmekig, szóhasználatig, reakciókig. Ezeket az elemeket aztán beépítettük az előadásba.

Boráros Szilárd tervező egyszerű figurákat teremtett

Új bábtípust alkalmaznak az előadásban
A kurzus alatt kristályosodott ki az is, hogy Boráros Szilárd tervező milyen formát adjon a báboknak. A megszülető figurák egy új típust képviselnek, amit talán testre szerelt síkbáboknak nevezhetünk. A gyerekrajzok, pálcikafigurák világát idéző bábok egyszerűségük dacára is képesek érzelmekre, s a mozgatókkal együtt élnek.

– Nagyon inspiráló volt az előkészítő kurzus, jó adag pezsgést hozott az életünkbe – kapcsolódik a Lucát játszó B. Szolnok Ágnes. – Évad évadot követ, az ember legjobb tudása szerint teszi a dolgát, de néha kell egy ilyen játékos kizökkenés, ami számunkra is új szakmai lehetőségeket nyit meg. Arról nem is szólva, milyen jó érzés volt viszontlátni a megszülető szövegben a saját, gyerekkori szóhasználatomat…

– Az új bábtípussal való együttélés szintén érdekes feladatot jelent – veszi át a szót Lovászi Edina, aki vendégként játssza Heni figuráját. – Úgy kell használnunk a testünket, hogy az teljes energiájával ugyanazt az érzelmet fejezze ki, mint amit a báb átél, de mégse vonja el róla a figyelmet.

A mese szinte üres térben játszódik, pusztán egy földre ragasztott kék szalag jelöli ki a tábor szabályos határait. Ugyanez a szalag mér térbe lendül, s kusza formákat ölt, amikor az erdei varázsvilágban járnak a gyerekek. Más elemek is támogatják az átjárást a két miliő között, az óvodai takaróból például varázsköpeny lesz.